Klachtenprocedure
Ik heb een klacht wat nu?
De medewerkers van Centrum van Binnenuit zetten zich allen in om de beste begeleiding te bieden. Het kan mogelijk zijn dat u niet tevreden bent over de door ons geboden begeleiding. Iemand kan bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop een medewerker met hem of haar omgaat. Ook kan het zo zijn dat er van tevoren andere verwachtingen over het begeleidingstraject waren en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden al onze cliënten aan daar niet mee rond te blijven lopen maar hun klachten te melden. Hieronder informeren we graag over hoe dat kan.
Wij maken onderscheid tussen: rechtstreeks een klacht indienen bij Centrum van Binnenuit klachtbemiddeling/behandeling bij Klachtenportaal Zorg
Rechtstreeks een klacht indienen
U meldt en bespreekt de klacht met de eigenaar Cheryl Berends. Voor uzelf kan het goed zijn hierbij het volgende in gedachten te houden:
– Reageer zo snel mogelijk;
– Vraag een gesprek aan (probeer eventueel al van tevoren de klacht kort en krachtig op papier te zetten en aan ons te overhandigen of te mailen naar: cheryl@centrumvanbinnenuit.nl)
– Probeer te bedenken wat u met het gesprek wilt bereiken;
Onderaan de pagina kunt u ons klachtenformulier downloaden deze kunt u invullen en mailen naar: cheryl@centrumvanbinnenuit.nl
Of per post:
Centrum van Binnenuit
t.n.v. Cheryl Berends
Betuwe 6 | 9405 JJ | Assen
Binnen vijf dagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
U kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning.
Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing te komen.
Klacht indienen via klachtenportaal zorg
Wie kan een klacht indienen?
Iedere belanghebbende kan een klacht indienen bij SKJ. Een ‘belanghebbende’ is een persoon of organisatie die betrokken is (geweest) bij het (beroepsmatig) handelen van de betreffende jeugdprofessional. Ook kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een klacht indienen over het handelen een jeugdprofessional.
Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.
Onafhankelijke cliëntondersteuner
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.
Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.
Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.
Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.
Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.
Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?
Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Bestaat uit:
Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.
Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
Bestaat uit:
Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.
De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.
Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet
Bestaat uit:
Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.
Let op bij een eigen klachtenregeling
Heeft u een eigen klachtenregeling opgesteld? Wees er dan zeker van dat de procedure de wet volgt en overeenkomt met de reglementen van Klachtenportaal Zorg. Wanneer een cliënt een klacht laat behandelen door Klachtenportaal Zorg, worden de reglementen van Klachtenportaal Zorg gevolgd. Goed om te beseffen: zelf opgestelde reglementen bevatten vaak extra stappen of andere termen. Dit kan ertoe leiden dat mensen verkeerde verwachtingen krijgen. Wilt u bijvoorbeeld eerst liever zelf in gesprek met een cliënt met onvrede? Dat mag, maar het moet voor de klager altijd duidelijk zijn dat hij of zij zich ook direct bij Klachtenportaal Zorg mag melden.
Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van de klacht. Wel is het zo dat de (eventuele) kosten van door uzelf ingeschakelde bijstand en advies voor uw eigen rekening zijn.